رئیس مرجع داوری و مشاور عالی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسکن کارکنان استان تهران؛

کاهش تخلفات تعاونی های مسکن با تشکیل اتحادیه / فرآیند داوری در اتحادیه مسکن حداکثر ۳ ماهه است نماد برتر- بی شک اولین انتظاری که از شرکت های تعاونی مسکن می رود، تسهیل خانه دار شدن مردمی است که یکی از بزرگترین آرزوهای ایشان همانا خانه دار شدن است. اما در این میان به دلیل اینکه فعالیت های اقتصادی عمدتاً با چالش های گوناگونی نیز همراه هستند، نیاز به داوری و قضاوت در میان اعضاء ضرورت دارد.

به گزارش نماد برتر،  برای پی بردن به وضعیت فعالیت شرکت های تعاونی مسکن کارکنان استان تهران و داوری میان ایشان با محمد حسین کرامت رئیس مرجع داوری اتحادیه شرکتهای تعاونی  مسکن کارکنان استان تهران همکلام شده است که در ادامه این گفتگو را می خوانید.

*جناب کرامت با سپاس از وقتی که در اختیار نماد برتر قرار دادید. در ابتدای گفتگو کمی در مورد فعالیت های صورت گرفته در مجموعه خود و تعاونی های مسکن کارکنان استان تهران بگویید.

با سلام و تشکر از شما، در ابتدا باید عرض کنم که اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن کارکنان استان تهران بر مبنای مفاد ماده ۴۳ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و بر مبنای بندهای ۹ گانه ماده فوق، این دسته از اتحادیه ها فعالیت می کنند و البته قانون تعاون به نوعی همانند قانون تجارت است، ولیکن در حوزه تعاونی ها لازم الاجرا است.

این اتحادیه در ابتدا با ۷ تعاونی تشکیل شد و پس از گذشت سالیان متمادی از تشکیل آن، اعضای زیادی طبق قانون عضو این اتحادیه شده اند. مدیران این اتحادیه مهندس وحید حسن زاده به عنوان مدیر عامل و نائب رئیس هیأت مدیره، مهندس سید عنایت اله صانعی کاشانی به عنوان رئیس هیأت مدیره مشغول به کار هستند. همچنین مهندس سلحشور، مهندس توسلی و مهندس حیدری به عنوان بازرسین اتحادیه بوده و در هیأت بازرسی اتحادیه فعالیت می کنند. 


اما در مورد فعالیت های اتحادیه نیز باید عرض کنم که اهم  فعالیت اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن کارکنان استان تهران و خدماتی که ارائه می دهد، ارائه مشاوره های فنی، تخصصی، حقوقی، مالی، اداری، حسابداری، حسابرسی، رسیدگی به شکایت های مطروحه بین اعضاء و تعاونی ها و حل اختلاف و داوری فی مابین تعاونی های همگن است.

در هر استان و در هر رشته یک اتحادیه وجود دارد که اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن کارکنان استان تهران به عنوان تنها اتحادیه مسکن کارکنان استان تهران در حال فعالیت است.


کمی در مورد بخش نظارتی اتحادیه نیز توضیح دهید.

یکی از وظایفی که در اتحادیه جزء وظایف ذاتی و مسئولیت لاینفک آن محسوب می شود؛ نظارت بر التزام عملی تعاونی های زیرمجموعه به رعایت قوانین و مقررات و معرفی متخلفین به مراجع ذیربط می باشد. بحث قیمت تمام شده زمین و ساخت و ساز در هر متر مربع،  یکی از مواردی است که در تعاونی ها بایستی در چارچوب قانون انجام شود که اتحادیه بعنوان تشکل بالادستی تعاونی ها بر آن نظارت دارد. با این نظارت هایی که اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن کارکنان استان تهران بر زیر مجموعه های خود انجام می دهد، به تبع آن از سوء استفاده های احتمالی اندک مدیرانی که غافل از مسائل مأموریتی هستند جلوگیری شده و عملاً این اقدام روی قیمت تمام شده زمین و ساخت و ساز تأثیر می گذارد.

*در مورد تعداد تعاونی های مسکن استان تهران و نقش اتحادیه توضیحاتی را بفرمایید.

 اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن کارکنان استان تهران می تواند به عنوان زنجیره بخش تعاون در بین حدود ۱۵۵۰ تعاونی مسکن استان تهران ، نقش کنوانسیون زنجیره ای تشکیل خدماتی که تعاونی ها نیاز دارند را اجرا  کند و اگر تعاونی ها برای مثال نیاز به مصالح ساختمانی اعم از میلگرد، آهن، درب، پنجره و …  دارند، اتحادیه می تواند هماهنگی های لازم جهت تأمین مصالح ساختمانی از تعاونی های مورد نظری که در این صنف هستند، را انجام دهد.


*اتحادیه ها چه نقشی در پایداری تعاونی مسکن دارند؟

 بعضی از شرکت های تعاونی مسکن فراتر از موارد ذکر شده عمل می کنند و در بخش مشاوره برای خرید و فروش زمین و همچنین خرید واحدهایی که توسط تعاونی مسکن ساخته شده ورود می کنند اما ادامه حیات برای آن ها میسر نیست. که اتحادیه در مجموع به عنوان تشکل مادر می تواند این تعاونی های مسکن را به صورت زنجیره به هم ارتباط دهد و به تبع آن قیمت تمام شده زمین و ساخت و ساز به نفع اقشار ضعیف جامعه،  کاهش پیدا می کند.

*یک اتحادیه در تشکل های تعاونی چگونه تشکیل می شود؟

بر مبنای ماده ۷ قانون تعاون، شرکت های تعاونی و اتحادیه های تعاونی، شخصیت های حقوقی مستقلی دارند، هر ۷ نفر عضو حقیقی تشکیل دهنده یک تعاونی هستند و هر ۷ تعاونی از یک رشته می توانند اتحادیه مربوطه را تشکیل دهند.

هر تعاونی که طبق ماده ۷ قانون بخش تعاون، شخصیت حقوقی مستقل دارد، موظف است اساسنامه مورد عملی  داشته باشد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مبنای اختیارات محصله  بر مبنای بند ۲ ماده ۶۶  قانون بخش تعاون، این اساسنامه ها را ابلاغ می کند.

در اساسنامه تعاونی های مسکن  ماده ۷۲ ایی تمهید شده که در آن بر این موضوع که در صورت بروز اختلاف بین تعاونی و اعضای آن و اختلاف بین تعاونی های مشابه، مرجع داوری برای رسیدگی،  اتحادیه تعاونی های مسکن مربوطه یا اتاق تعاون است.


* مرجع داوری در بین شاکی و متشاکی تعاونی ها چگونه انتخاب می شود؟

 طبق تبصره های ذیل ماده ۷۲،خصوصاً  تبصره ۴ ماده فوق در صورت عدم وجود اتحادیه، مرجع داوری بر مبنای شهرستان، استان و کشور، اتاق تعاون معرفی شده است. لذا کلیه اعضای تعاونی های مسکن یا تعاونی هایی که همگن هستند در این اتحادیه می توانند طرح دعوی کنند و بر مبنای آیین نامه داوری در بخش تعاون، ابلاغیه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اتحادیه ملزم به رسیدگی تا حصول نتیجه است.


*کمی بیشتر در مورد نوع داوری در میان تعاونی ها سخن می گویید.

 اگر یکی از اعضاء با تعاونی یا یک تعاونی با یکی از اعضای خود به مشکل بر خورد، به دبیرخانه مرجع داوری مراجعه کرده و فرم دادخواست تکمیل و به همراه ضمائم مربوطه تحویل دبیرخانه مرجع داوری می شود. پس از صدور قرار و واریز هزینه داوری به حساب اتحادیه و تشکیل پرونده زمان رسیدگی به پرونده اعلام می شود.

اگر طرفین قبل از برگزاری جلسه لایحه ای  بدهند، تبادل آن انجام می شود. در صورتی که این لایحه داده نشود در روز مقرر، جلسه انجام و اگر نیاز به امر کارشناسی باشد، داور پرونده را به کارشناسی ارجاع می دهد و اگر نیاز به این موضوع نباشد، و بنا به تشخیص داور یا داوران یک جلسه کفایت کند، منجر به انشاء و صدور رأی و در نهایت ابلاغ رأی می شود.

 بعد از ابلاغ رأی، به مدت ۲۰ روز طرفین فرصت دارند جهت ابطال رأی اقدام کنند و اگر رأی ابطال شود فرآیند قضایی آن انجام و به سمت ابطال پیش می رود.

 در غیر این صورت طرفی که رأی به نفع آن صادر  گردیده است، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و  درخواست صدور اجرای رأی داور را می دهد، دادگاه ها عمدتاً اجرائیه صادر می کنند و تعاونی ها ملزم به اجرای رأی داور هستند.


*آماری از میزان داوری اتحادیه مسکن استان تهران در دعاوی مختلف وجود دارد؟

 در سنوات گذشته تقریباً ۹۸٫۵ % آراء که توسط اتحادیه صادر شده، ابطال نگردیده و منجر به تمکین تعاونی و گاهاً صدور اجرائیه شده است. در مجموع فرآیند رسیدگی به شکایت در اتحادیه کمتر از ۳ ماه است و هزینه ها بر مبنای ماده ۴۹۸ و ۵۰۰  آیین دادرسی مدنی به صورت توافق و حدالامکان با کمترین نرخی که امکانش است، اجرا می شود. 

این اتحادیه به عنوان تشکل غیر دولتی همواره در کنار تعاونی ها و اعضای آن است و وظیفه ذاتی،فطری و قانونی این اتحادیه این است که به یکایک اعضای تعاونی ها، مشاوره های فنی، تخصصی، مالی، حسابداری، حسابرسی و … و همچنین در صورت اختلاف به شکایات رسیدگی کند و همچنین در صورت نیاز تعاونی،  مدیران این اتحادیه به دفاتر تعاونی ها جهت مشاوره مراجعه می کنند.

*راههای ارتباطی اتحادیه کجا بوده و مردم بایستی چگونه با اتحادیه ارتباط برقرار کنند؟

آدرس اتحادیه تهران، خیابان شهید سپهبد قرنی تقاطع خیابان شهید طالقانی جنب بانک کشاورزی ساختمان ۹۶ طبقه شش واحد ده و تلفنن های آن ۸۸۸۹۴۸۰۱ و ۸۶۰۳۵۶۹۰ و ۸۶۰۳۷۶۵۲ و سامانه پیامکی و فضای مجازی ۰۹۰۳۵۵۵۵۱۲۱ می باشد.

اتحادیه همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ساعت ۸:۰۰ صبح لغایت ۱۶:۰۰ بعدازظهر آماده خدمت رسانی می باشد.

سایت اتحادیه به آدرس https://ucht.ir/  می باشد.

ضمناً  خانم زهرا محمدی بعنوان مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی اتحادیه همه روزه در اتحادیه آمادگی پاسخگویی را دارند.


گفتگو از آرزو کریمی